Met de transformatie van het sociale domein groeit de behoefte aan een integrale sturing en aanpak. Het beschikken over een goede, accurate en complete gegevensset over het gehele domein is hierbij een belangrijke voorwaarde. Geen eenvoudige opgave, omdat het sociale domein bestaat uit een veelheid van organisaties: gemeenten en...
Ik hoor vaak terug dat mensen uit de bijstand maar moeilijk aan het werk te krijgen zijn. In het ene geval heeft de werkzoekende bijvoorbeeld niet de juiste papieren of zijn er te veel belemmeringen qua gezondheid of belastbaarheid. Aan de andere kant lijken werkgevers niet altijd bereid te zijn om iemand uit de bijstand in dienst te nemen....
Gemeenten en zorgaanbieders: samen optrekken
Vanaf 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet, de Wmo 2015 en de Participatiewet. Na een periode van voorbereiding zijn gemeenten en aanbieders van Wmo en Jeugdhulp (de zorgaanbieders) volop bezig met de uitvoering van deze nieuwe taken en...
Nu tellen bedrijven in de Sociale werkvoorziening nog ruim 100 duizend beschutte werkplekken, straks nog maar 30 duizend. De Wet werken naar vermogen zegt dat mensen zo veel mogelijk naar de reguliere arbeidsmarkt moeten. Nieuwe samenwerkingsmodellen komen tot stand. 'Het is fascinerend hoe mensen met een beperking boven zichzelf...
Steeds meer gemeenten laten een bestandsanalyse uitvoeren om inzicht te krijgen in hun bestand van uitkeringsgerechtigden of een deel daarvan. Zo ook de gemeente Westland. Maar wat maakt de werkwijze van Westland zo uniek?
Gemeenten zijn druk bezig met transitie van het sociaal domein. Dit betekent: veel aanpassingen in beleid en systemen. Ondertussen gaat de zorg in veel gevallen gewoon door. Dit zorgt ervoor dat mensen nog gewoon zorg krijgen, dankzij de inzet van de zorgprofessional (een zegen). In veel gevallen is deze zorg echter lastig te verantwoorden of...
In dit UWV Kennisverslag (UKV) besteden we aandacht aan de effectiviteit van de re-integratiedienstverlening die UWV inzet. Ook onderzoeken we of het mogelijk is met online interventies de arbeidsparticipatie te bevorderen van mensen met een arbeidsbeperking. Verder komt het probleem van gefingeerde dienstverbanden aan bod.
De overheid en burgers verwachten dat uw gemeente direct kwalitatieve dienstverlening levert in het sociaal domein – met de nieuwste technische mogelijkheden op
bijvoorbeeld tablets en tegen voorspelbare kosten. Hoe pakt u dat aan?
Het is vaak lastig om snel een compleet beeld te krijgen van de schuldproblematiek. Heeft iemand een huurachterstand, schulden bij postorderbedrijven of betaalt
hij zijn gas- en elektrarekeningen niet? En wat zijn de oorzaken: misschien is degene met schuld chronisch ziek, plotseling werkeloos geworden of net gescheiden?
Nederlandse gemeenten staan voor forse uitdagingen.
Vanwege de drie decentralisaties op het sociale domein (jeugdzorg, Wmo en Participatiewet) krijgen gemeenten er vanaf 2015 veel taken en verantwoordelijkheden bij.
Ook liggen er grote opgaven om de kwaliteit van dienstverlening aan burgers te verbeteren, de zelfwerkzaamheid van de burger te...