of LinkedIn
Whitepapers Binnenlands Bestuur

Urban Insight. Which way now? Healthy options for our streets and cities

‘Shared speed’ als nieuwe ontwerpstrategie voor stedelijke mobiliteit

Sweco_5

Samenvatting

Een stad zo ontwerpen, dat alle manieren van vervoer gelijkwaardig aan elkaar zijn. Of je nou loopt, fietst, autorijdt of het OV pakt; bij ‘shared speed’ heeft iedereen in de stad, ongeacht de snelheid waarmee hij zich beweegt, evenveel ruimte. Door dit nieuwe perspectief, waarin gemotoriseerd verkeer in de stad niet meer de hoofdrol speelt, kunnen bewoners zich vrijer en gezonder bewegen.

In haar nieuwste Urban Insight rapport ‘Healthy options for our streets and cities’  introduceert ingenieursadviesbureau Sweco ‘shared speed’ als nieuwe ontwerpstrategie voor stedelijke mobiliteit. Door in de straten te werken met verschillende snelheidsniveaus, voorspellen de Zweedse en Noorse schrijvers van het rapport niet alleen lagere emissies, minder ongevallen en minder stress; stedenbouwkundigen en architecten worden op die manier ook gedwongen om op nieuwe manieren naar de stad te kijken, waarbij dagelijkse voorzieningen dichtbij zijn.

 

50 tot 70% van de openbare ruimte in de steden is nu gereserveerd voor gemotoriseerd verkeer. Maar een stad is niet voor auto’s, die is er voor de bewoners. De ruimte die autowegen nu innemen in een stad, bieden zoveel meer mogelijkheden. Het kan ook een ruimte zijn waar geluid, luchtkwaliteit en andere milieurisico's onder een gezonde drempel worden gehouden, waar straten woonplaatsen worden in plaats van alleen maar door te rijden, en waar auto's gasten zijn en niet langer de dominante gebruikers van de openbare ruimte,’ zegt Susan Groot Jebbink, Business director Gezonde & Veilige stad in een reactie op het rapport.

Inhoudsopgave

Introduction

Sharing speed

Planning for proximity and density

Redistributing street space to serve more people and purposes

Conclusion

About the Authors

References

Inloggen of registreren