of LinkedIn
Whitepapers Binnenlands Bestuur

Project Portfolio Management succesvol implementeren

Whitepaper-PPM

Samenvatting

Organisaties worstelen vaak met het probleem van een te lage slagkracht van de ICT- of I&A-afdeling. De wendbaarheid rondom de informatievoorziening laat te wensen over. Marktontwikkelingen gaan sneller dan de reactiesnelheid van de afdeling. Resultaten blijven achter en het is duur. Een belangrijke oorzaak van de geringe slagkracht is het ontbreken van een goed Project Portfolio Management Proces. Richard Sitters deelt zijn ervaringen, tips en geeft hulpmiddelen om te komen tot een goede invulling van dit proces. Soms ligt deze oorzaak bij de I&A-afdeling. Soms is men nog niet in staat op een agile manier te werken en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. En deels ligt de oorzaak bij de organisatie zelf. Veel schaduw IT is zo’n voorbeeld. Een ander belangrijk voorbeeld is het ontbreken van een goede prioriteitstelling vanuit de organisatie zelf. Van diverse kanten wordt de I&A-afdeling door individuele managers bestookt met vragen en projecten die snel opgepakt moeten worden. Die aanvraag verloopt niet op een gestructureerde manier. Er is geen integraal overzicht van alle initiatieven en hoe en of die goed op elkaar aansluiten. Het gevolg is dat bij de I&A-afdeling elke laatste vraag de hoogste prioriteit krijgt en niets wordt afgemaakt. Met als gevolg: een rommelig informatielandschap met alle extra onderhoud van dien.

Inhoudsopgave

Ontbreken Project Portfolio Management

Doelstellingen Project Portfolio Management

Hulpmiddelen voor een gebalanceerd portfolio

Parallel is niet snel – project planning

Quickscan – creëren van tijd

Roadmap en lifecycle

Schaduwspringen

Meer informatie

Inloggen of registreren