of LinkedIn
Whitepapers Binnenlands Bestuur

21st century skills: wat houdt dat eigenlijk in?

21st-century-skills_1

Samenvatting

De 21ste eeuw staat in het teken van digitalisering. In de 18 jaar die tot nu toe gepasseerd zijn, hebben vele nieuwe technologieën hun intrede gedaan. Smartphones, tablets, Facebook, de cloud, 3D-printers, we zijn ze deze eeuw volop gaan gebruiken. Dit alles heeft grote gevolgen voor ons werk. Banen zullen verdwijnen, werkzaamheden gaan veranderen en er zullen nieuwe banen bijkomen. Daarom hebben we nieuwe vaardigheden nodig; de 21st century skills. 

 

Onder de 21st century skills verstaan we een samenhangend geheel van vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in de 21e eeuw (Den Oetelaar, 2012). In het onderwijs is dit al jaren een bekend begrip en vormt het een belangrijk onderdeel van het lesaanbod. Maar ook voor mensen die al jaren werken, worden deze vaardigheden steeds belangrijker. Ook zij krijgen immers te maken met een steeds verdergaande digitalisering van werkzaamheden. 

 

In deze whitepaper bespreken we wat de 21st century skills zijn, waarom deze zo belangrijk zijn voor organisaties en hoe je als organisatie kunt zorgen dat jouw medewerkers over deze vaardigheden bezitten.

Inhoudsopgave

Inleiding

Wat zijn 21st century skills?

Waarom zijn 21st century skills belangrijk voor organisaties?

Hoe introduceer ik 21st century skills in mijn organisatie?

Zelf aan de slag met 21st century skills binnen jouw organisatie?

Bronnen

Inloggen of registreren